tiistai 18. syyskuuta 2012

Vinkki sienihulluille


Kuulin vasta sisareltani, että kun kiehauttaa sienet omassa liemessään, neste kannattaa kaataa pois eikä perinteiseen tapaan haihduttaa. Tämä tieto on aikaisemmin mennyt ohi korvien, jos olen siihen koskaan törmännytkään. Suurin osa Tsernobylin aikaisesta radioaktiivisesta cesiumista nimittäin lähtee pois nesteen mukana. Tässä linkki Eviran sivulle, jossa kerrotaan asiasta enemmän.

Suppilovahverot, kantarellit ja mustat torvisienet kuuluvat näihin cesiumia runsaasti sitoviin sieniin, ja juuri niitä on nyt eniten. Muuta ei oikein ole tälle syksylle vielä löytynytkään. Tavallisesti kerään talteen myös tatit ja isohaperot sekä musta- ja keltahelttavahakkaat. Kuusenleppärousku, jos sellaisen aarteen näen, pääseen myös koppaan, mutta yleensä sen on löytäneet sitä ennen jo ötökätkin. 


8 kommenttia:

  1. No voi että! Juuri tänään kiehutin suppiloista vedet taivaan tuuliin ennen pakastamista. Ensi kerralla olen viisaampi. Kiitos vinkistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, en siis ole ainoa, joka ei ole kuullutkaan tästä. Outoa, kun se voimala pösähti jo kahdeksankymmentäluvulla ja tännekin omat laskeumat saatiin. Poronlihan pitoisuuksista on puhuttu, ja maassa kasvavista herkkusienistä tiesin, mutta tätä käsittelyohjetta en ollut ennen nähnyt.

      Poista
  2. Kiitos ihan järkeenkäypästä vinkistä. Enpä ollut itse tullut tuota ajatelleeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällä konstilla voi nyt ainakin vähän vähentää omia riskejään.

      Poista
  3. Kiitos vinkistä! Mä oon varmaan vaan vähän tyhmä kun en käsitä mitä mun pitää oikein tehdä..

    Tuolla linkin takana sanotaan näin:
    Niitä sieniä, joita ei normaalisti keitetä, voidaan esikäsitellä irrottamalla sienistä oma vesi kuumentamalla niitä pannulla. Irronnut neste kaadetaan pois. Huuhtelu pienellä vesimäärällä tehostaa käsittelyä.

    Mä käytän kaikki keräämäni sienet pannulla ennen kuin ne pakastan, mutta ei mun pannulle jää mitään nestettä, vaan se haihtuu taivaan tuuliin.. Ja pitääkö ne sienet siis vielä sen kuumentamisen jälkeen huuhdella vedelle?

    Sienimetsällä olen taas menossa, ja tätä kikkaa olisi kiva käyttää (kunhan vaan tajuaisin mitä mun pitää tehdä). :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos sulla on isompi määrä pilkottuja sieniä kerrallaan pannulla, niistä irtoaa kyllä nestettä, varsinkin näin sateisena syksynä. Mutta kuivalla kelillä nestettä ei välttämättä tule nimeksikään. Varsinkin suppilovahverot ovat hyvin vettä sitovia, joten niistä kyllä irtoaa nestettä, nyt et vaan anna sen haihtua, vaan kaadat pois. Aiemmin minäkin haihdutin kaiken.

      Ne sienet, joista tulee katkaisun jälkeen maitiaisnestettä, nehän kiehautetaan runsaassa vedessä, että saadaan karvaus pois. Kuten haapasienet, karvalaukut ja...ööh, en minä niitä viitsi juuri siitä syystä kerätäkään:)

      Poista
    2. Kiitos! :) Olen tainnut paistella niitä sieniä aina sen verran pienissä erissä, että sitä nestettä on tullut kerralla tosi vähän. Eilen olin koiran kanssa metsässä (kori JÄI kotiin) ja törmäsin isoihin suppisalueisiin. Hypistelin niitä ihan paniikissa kun en oikein tiennyt mitä mun olisi pitäny tehdä kun sitä koria (tai mitään pussia) ei tullut otettua mukaan. Jätin sienet lopulta sinne, haen ne tänään. :)

      Poista
    3. Tuo on ihan iik-tilanne! Toivottavasti löydät paikan koskemattomana vielä tänäänkin. Olen kerännyt yllätyslöytöjä kakkapussiin, huppuun ja joskus puseronhelmaan hätätilassa. Mies runttaa aina roskakassin taskuun metsälenkille lähtiessään:)

      Poista

Kommentti ilahduttaa, kiitos!

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...